گوگل آنالیتیک چیست؟
گوگل آنالیتیک ابزاری است جهت تجزیه وتحلیل وب سایت که عملکرد سایت را با ارزیابی داده های کاربر نشان می دهد.
گوگل آنالیتیک برای بهینه سازی موتورهای جستجو و به منظور بازاریابی موفق، آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را ارائه می دهد. در واقع می توان آن را یک سرویس تجزیه و تحلیل به حساب آورد. سئو بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است که برای همه در دسترس خواهد بود. در این دانشنامه از سایت کار، در مورد این مبحث به گفتگو خواهیم نشست و شما را در جریان این اطلاعات مفید قرار خواهیم داد.
آیا درباره عملکرد گوگل آنالیتیک اطلاعاتی دارید؟
گوگل آنالیتیک ابزاری است که برای ردیابی و تحقیق درباره عملکرد وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. از این طریق می توان در مورد بینش و نظر بازدیدکنندگان نیز اطلاعاتی به دست آورد. اگر سازمان ها از این ابزار استفاده کنند قادر خواهند بود که منابع اصلی ترافیک کاربران را تعیین کرده و موفقیت خود را در زمینه بازاریابی مورد سنجش قرار دهند. اهداف شرکت ها ازجمله خرید، افزودن محصول به سبد خرید و دیگر موارد را از این طریق می توان تشخیص داد. روند تعامل کاربران و اطلاعات بازدیدکنندگان از طریق این ابزار قابل بررسی خواهد بود و در نتیجه می توانند کمپین های بازاریابی خود را بهبود ببخشند. این کار برای کسب و کارهای خرده فروشی کوچک بسیار مفید است و ترافیک وب سایت را افزایش خواهد داد. این امر باعث حفظ بازدیدکنندگان خواهد شد و قدرت سایت بالا می رود.
آیا می دانید گوگل آنالتیک چگونه کار میکند؟
روش کار گوگل آنالیتیک به این صورت است که داده های کاربر را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگهای صفحه به دست می آورد. در کد هر صفحه یک تگ جاوا اسکریپت درج می شود. سپس این تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا خواهد شد. داده ها را جمع آوری می کند و به یکی از سرورهای جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند. در این مرحله، گوگل آنالیتیک قادر است گزارش های ردیابی و داده هایی مثل تعداد کاربران، نرخ پرش، بازدید از صفحه و سایر موارد را تولید نماید. عملکرد تگ صفحه به این صورت است که اطلاعات بازدیدکنندگان را جمع آوری می کند. اما سیستم به کوکی ها متکی است، از این رو نمی تواند داده هایی را برای کاربرانی که آن ها را غیر فعال کرده اند جمع آوری کند.
یکی از ویژگی های گوگل آنالیتیک این است که به کاربران کمک می کند که روند تعامل بازدیدکنندگان را با سایت خود شناسایی و بررسی نمایند. از این طریق امکان تجزیه و تحلیل، نظارت و گزارش داده ها امکان پذیر خواهد شد.
مزایای گوگل آنالیتیک
گوگل آنالیتیک پلتفرمی است قدرتمند که همین امر را می توان از مزیت های آن شمرد. شاید دلیل محبوبیت را بتوان رایگان بودن آن نیز دانست. از این رو این پلتفرم بسیار کاربرپسند است و طرفداران زیادی دارد. این سرویس این قدر آسان است که حتی مبتدیان نیز می توانند به راحتی آن را به کار ببرند. با این پلتفرم می توان بینش های مفیدی به دست آورد.
معیارهای مهم در گوگل آنالیتیک
معیارهای مهم و کاربردی در گوگل آنالیتیک وجود دارد که باید در این قسمت مورد بررسی قرار بگیرند. با استفاده از این معیارها، کاربران می توانند عملکرد وب سایت خود را مورد سنجش قرار دهند. برخی از معیارها برای گروهی از کسب و کارهای خاص ارزش بیشتری دارند. اما مهمترین معیارها را در این قسمت عنوان خواهیم کرد.
کاربر: این شخص همان بازدیدکننده ای است که به صورت منحصر به فرد یا جدید از وب سایت شما دیدن می کند.
نرخ پرش:
نرخ پرش یا نرخ فرار این گروه در واقع بازدیدکنندگانی را شامل می شود که فقط یک صفحه از وب سایت را مشاهده نموده اند.
جلسات:
تعامل بازدیدکنندگان را نشان می دهد. مدت زمانی که هر بازدید کننده در سایت می ماند میانگین مدت جلسه را نشان خواهد داد. جلسات جدید بازدید اول از وب سایت را شامل می شود.
ابعاد:
این ویژگی ها برای توصیف و سازماندهی داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این ابعاد شامل زبان، نوع مرورگر، شهر و کشور، مدل دستگاه ها و گروه سنی کاربران می باشد. این موضوعات را باید مورد اهمیت قرار داد چرا که با پیشرفت سایت و موفقیت در کسب و کار ارتباط مستقیم خواهد داشت.
سخن پایانی
گوگل آنالیتیک موضوع مهمی است که دارندگان و مدیران سایت باید از آن اطلاع داشته باشند و بتوانند از آن استفاده نمایند. از این رو طراحان شبکه برای آشنایی شما عزیزان با این موضوع و کمک به پیشرفت سایت شما، این مقاله ارزشمند را ترتیب داده است. مطالعه این موضوعات مهم و مفید می تواند دریچه های پیشرفت را به سوی شما باز کند. ترافیک به سمت سایت شما افزایش می یابد و ضریب دیده شدن آن نیز به طرز چشمگیری بالا خواهد رفت. مشاوره با متخصصان مجرب سایت ما، می تواند موفقیت شما را تضمین نماید.